sâmbătă, 26 februarie 2022

PUTEREA FEMEII cu Lilia Vizitiu, medic de familie în Spania: „Da, mă consider o super femeie! La început am muncit ca toate moldovencele”

Este impresionantă artileria femeilor care luptă pentru familii și pasiunile lor. După 17 ani de reședință, muncă și studii în Regatul Spaniei, Lilia Vizitiu Vizitiu (numele după obținerea naționalității spaniole), își onorează meseria la Centrul de Sănătate Polanco, acolo unde este medic de familie. Un job vizionar în cadrul sistemului public de sănătate din Cantabria (SCS), la care a ajuns după mult efort de sacrificiu. Acum, privind spre trecut, Lilia îndeamnă femeile din diasporă să apere cu demnitate ceea ce fac și tot ce au dobândit prin greutăți. Ne-am dori ca mărturia sa din seria PUTEREA FEMEII să inspire cât mai multe femei și fete!


SPANIOLA FĂRĂ PROFESOR ȘI PRIMELE JOB-URI ÎN SPANIA

„Am ajuns în Spania pe urmele soțului. La fel ca și toți băștinașii noștri, tindeam la o viață mai bună și mai ușoară. Eram anul întâi de rezidențiat, Medicină Internă, ca terapeut, de-acum aveam primul copil - de 2 anișori. Și cum ești încă tânără (25 ani) și încă nu prea știi ce să prețuiești mai mult, am lăsat feciorul cu mama, rezidențiatul și am venit în lumea mare. Adaptarea chiar a fost destul de ușoară, căci la bine cine nu se adaptează? Am învățat singură limba, doar cu un manual - „A învăța spaniola fără profesor”. La început am muncit ca toate moldovencele: la curățenie, la bar.”

COPIL MIC ȘI GĂRZI DE NOAPTE LA SPITAL
Speranța și visul meu era să mă văd medic, ceea ce am studiat și îmi place mult. Între timp, am depus documentele pentru legalizarea diplomei. În 2007, mi-au recunoscut diploma și am început să activez într-o clinică particulară din Santander, în calitate de medic de urgență. Dar nici asta nu îmi era de ajuns, am vrut să ajung mai departe, să lucrez în serviciul public de sănătate, dar pentru asta trebuia să am MIR-ul (rezidențiatul). M-am prezentat la examen fără ca să învăț ceva și așa am devenit medic rezident la Spitalul Universitar Marqués de Valdecilla. În 2014 am terminat MIR-ul și recunosc că nu mi-a fost ușor, pentru că devenisem mămică pentru a doua oară. Îmi era cam greu cu copil mic și gărzi de noapte în spital, dar cu ajutorul soțului și al mamei mele le-am reușit pe toate. Le mulțumesc din suflet și mulțumesc Domnului că mi-a dat așa familie și putere să le înfrunt pe toate!”


„ÎMI VEDEAM FAMILIA DOAR LA SFÂRȘIT DE SĂPTĂMÂNĂ”
„În 2014, după rezidențiat, am fost un pic stresată, plângeam mult, pentru că în Cantabria era obligatoriu să ai naționalitate spaniolă ca să ajungi medic în Atencion Primaria. Eu eram în așteptare, dar n-am pierdut speranța și am plecat în pronvincia Pais Vasco, apoi timp de 2 ani în Navarra, unde am lucrat în sistemul sanitar public. Mi-a fost greu la început, timp de un an am stat singură, fără familie, veneam și plecam doar la sfârșit de săptămână, a fost oribil. Asta m-a făcut să înțeleg iarăși ca da, cariera e foarte importantă, dar ca familia de scumpă și mai importantă nu este nimic! Atunci, în al doilea an, i-am luat pe toți ai mei în Navarra. Între timp, am obținut cetățenia și m-am întors în Cantabria.”


„DA, EU VOI FI MEDICUL VOSTRU DE FAMILIE!”
Din 2017, activez în Atencion Primaria, sunt foarte mulțumită. Îmi place mult să ajut și să tratez pacienții. Clar că te confrunți cu diferite situații, unele mai plăcute și altele mai puțin. Eu fiind din altă țară, pacienții la început nu au încredere și mă întreabă: “Serás nuestra doctora?” Și tu le spui ferm: „Si, voy a ser vuestro Medico!” Și așa, prin atitudine, responsabilitate și fapte, trebuie să le dovedesc că un medic “extranjero” poate fi uneori mai bun decât unul spaniol. Mă strădui, când ies de la serviciu, să las toate problemele pacienților acolo, să nu le iau acasă, pentru că aici am tot ce e mai scump: familia și trebuie să-i dedic timpul la maxim!”

PREVENIREA BOLILOR - PRINCIPIU FUNDAMENTAL
În calitate de medic, mă consider destul de strictă, pentru că medicul de familie este primul care pune accentul și baza în prevenirea aproape a tuturor maladiilor, de aceea și sitemul se numește “Atencion Primaria”. Îmi motivez pacienții să-și schimbe modul de viață, să urmeze sfaturile medicului și tratamentele prescrise pentru a obține cele mai bune rezultate. Și așa zi de zi.”


UN SISTEM DE SĂNĂTATE DEMN 
Poporul spaniol are mare noroc de un asemenea sistem public de sănătate: gratuit, modern, cu aparataj de ultimă generație, cu cele mai performante tipuri de investigație și de tratamentele cele mai optime și costisitoare, care din păcate la noi în Moldova nu există. Un dezavantaj important este abuzul excesiv al populației față de serviciile sistemului public de sănăntate, unde toată responsabilitatea trebuie să o aibă medicul, indiferent de gradul problemei de sănătate.”

ÎN MOLDOVA, SĂNĂTATEA NU ESTE O PRIORITATE
„Este arhicunoscut că populația Republicii Moldova își neglijează problemele de sănătate, nemaivorbind de prevenirea lor. Țara noastră se confruntă nu doar cu neajunsul de resurse financiare, dar și de cele mai performante resurse tehnologice pentru a diagnostica și trata diferite tipuri de boli. Asta pot să o afirm din propria experiență, nu pentru că n-am încrederea în medicii de acasă; mă refer la metodele celor mai optime tratamente medicale, în special a bolilor oncologice.”

 
ACASĂ, DOAR ÎN VACANȚE
Întotdeauna m-am visat să fiu medic, să ajut, să pot rezolva și să tratez problema sănătății pacientului. Niciodată nu m-am gândit că pot ajunge atât de departe de casa părintească. În Spania am venit doar pe vreo câțiva ani, dar am ajuns la mai mulți. Mă bucur și-s mândră de părinții mei că au putut să-mi dea studii, le mulțumesc din suflet. Regret că sunt departe de ei și nu pot să le fiu alături acum, când bătrânețile vin pe neașteptate. Dar fac tot posibilul să nu-mi simtă lipsa. Adesea, mă gândesc să-mi iau familia și să ne întoarcem în Moldova, dar copiii, în special fiul cel mare, care în curând va împlini 18 ani, nici nu vrea să audă. Acolo el se vede doar în vacanță. E trist, dar asta-i realitatea.”


17 ANI DEPARTE DE MOLDOVA
„V-am mărturisit o poveste de viață cu greutăți la început și cu succese, împliniri la sfârșit. Au trecut 17 ani de când sunt în Spania, nici nu-mi vine să cred.”

LECȚII DE LA MAMA
„Vreau să vă spun că secretul succesului fiecărei femei, persoane, este încrederea în sine, perseverența, susținerea din parte persoanelor dragi și mult efort în atingerea scopului final. Nu contează de unde ai venit, ce ai studiat, de ajungi bogat sau sărac, e important să fii o persoană cu bun-simț și să ajuți, dacă poți, cu orice. Aceste cuvinte le-am învățat de la mămica mea - îngerul păzitor al meu, care m-a ajutat și m-a susținut în toate. Mă închin în fața ei până la pământ.”


„DA, MĂ CONSIDER O SUPER FEMEIE”
Mă consider o super femeie, nu mă jenez în a o spune și îndemn toate femeile de aici, din Spania, în special din Cantabria, să nu le fie rușine de ceea ce fac, de tot ce au dobândit aici prin muncă și greutăți. Mulți pacienți îmi spun: “Los Moldavos sois muy trabajadores, pongáis el corazón en todo! (trad.: „Voi, moldovenii, sunteți foarte muncitori, puneți inimă în tot ce faceți!”)

Adresăm mulțumiri eroinei din mărturia de azi pentru perseverență și curajul de a vorbi despre PUTEREA FEMEII

Photo credit: Arhiva personală

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Lilia Vizitiu, drumul la Medicină de Familie, la propriul cabinet de Medicină Estetică în Cantabria: „Mizez pe rezultate naturale și de lungă durată!”

În paralel cu munca de ani de zile în cadrul Centrului de Sănătate Polanco, în calitate de medic de familie, Lilia Vizitiu ne anunță cu bucu...