miercuri, 12 octombrie 2022

„Am cutreierat peninsula în lung și-n lat!” Cum a ajuns un tânăr de la Vălcineț mândria moldovenilor din Spania

La numai 20 de ani, Vasile Isac este un simbol viu al diasporei tinere de basarabeni stabiliți în Regatul Spaniei. Îndrăgind dansul de mic copil în satul Vălcineț, tânărul se afirmă în cadrul Ansablului de Dansuri Populare „Moldovioara”, condus de Ala Stratulat, fiind unicul băiat din echipă. Este complicat să îl oprești din drum, însă între studii, job și deplasări la petreceri prin Spania, a reușit să îi răpim din timpul prețios, ca să ne împărtășească istoria sa.

„Mă numesc Vasile Isac și sunt din r. Călărași, satul Vălcineț. La vârsta de 9 ani, am venit în Spania cu părinții și am locuit aici un an, după care am plecat din nou în Moldova, deoarece mie nu-mi plăcea, nu mă simțeam ca acasă. După 6 ani, în anul 2018, absolvisem Gimnaziul „Grigore Vieru” din Vălcineț și trebuia să-mi aleg unde să-mi continui studiile. Am ales Marketing la Colegiul Național de Comerț din Chișinău, dar fiind copil și având multă energie, în ultimă săptămână de vară am decis să încep o nouă aventură departe de casă: să-mi continui studiile peste hotare, să acumulez experiențe și amintiri într-o nouă țară, cu o cultură foarte bogată și o limbă diferită. A fost ceva spontan, dar din inimă și, chiar dacă mi-a fost greu, nu regret că am plecat, am cunoscut o mulțime de oameni minunați din toată lumea și am văzut orașe și locuri pe care visam să le vizitez.

În perioada în care am locuit în Moldova, am frecventat dansurile timp de 6 ani cu profesorul Gheorghe Furculiță în Ansamblul Model de dansuri „Vălcinețenii”, făcând parte din grupa mare a ansamblului. Domnul Gheorghe Furculiță fiind profesor și pentru alte două ansambluri de dansuri, își făcea timp să vină și la Vălcineț. Dumnealui este cel care ne-a învățat cum să dansăm și căruia îi sunt enorm de recunoscător pentru toate cunoștințele pe care mi le-a dat. Datorită dansului, am participat la festivaluri și concursuri naționale și internaționale, în România, Bulgaria și Turcia, de unde ne-am întors cu trofee și medalii.

După o lună de la întoarcerea la Santander, am aflat că există un grup de dansuri, condus de Ala Stratulat, căreia m-am adresat și m-a primit cu mare drag alături de ceilalți colegi.

Dragostea pentru folclor am preluat-o din familie, de la profesorul de dansuri și din cercul de prieteni care la fel făceau parte din Ansamblul „Vălcinețenii”, unde ne motivam unul pe celălalt să dansăm cât mai bine. Acum, chiar dacă sunt departe, îmbrăcând straiele naționale mă simt ca acasă, înconjurat de moldoveni cu același dor de Moldova. Mă fac să nu uit de unde am venit și le port cu mândrie.

Fiind unicul băiat din „Moldovioara”, mă motivează și mai mult să continui această activitate. Chiar dacă în unele momente mi-a fost mai greu să reușesc și la lecții, și la muncă, și să am timp pentru alte activități, nu a fost o problemă, deoarece e ceea ce-mi place să fac. Dansul mă disciplinează atât fizic cât și mental și mă ajută să nu uit cum se dansează o horă sau o sârbă moldovenească!

Datorită dansului, am reușit să cutreier Spania în lung și-n lat la diferite evenimente și festivaluri. Desigur, ca să călătorim, este nevoie și de unele sacrificii, precum drumuri foarte lungi și obositoare, nopți nedormite și alte piedici care ne sunt puse în cale, dar le îndurăm pentru că vedem în ochii moldovenilor bucuria pe care o primesc când ne privesc și asta ne face să uităm de oboseala de pe drum. Din toate aceste deplasări, am observat că ai noștri sunt dornici de a vedea și a dansa o horă moldovenească!

Ansamblul „Moldovioara” este mic în prezent, iar pentru a mai avea deplasări chiar și în Europa, am avea nevoie de mai mulți dansatori cărora să le placă cu adevărat această artă. Avem nevoie și de mai mulți susținători care să ne promoveze prin lume!

În prezent, studiez ca să am o profesie pentru un viitor bun și, de ce nu, ulterior să revin în Moldova, unde mă așteaptă tata, fratele, bunicii și prietenii din copilărie, iar în același timp lucrez ca să-mi plătesc studiile și să fiu independent financiar”- ne-a mărturisit tânărul călărășean.

Îți urăm succese în toate, Vasile!! Ascultă-ți în continuare inima!


Photo credit: Asociația"Din Inima Diasporei Unite", Irina Jalba Furtuna, P.S. Foto&VideoAnsamblul de Dansuri Populare Moldovioara

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Lilia Vizitiu, drumul la Medicină de Familie, la propriul cabinet de Medicină Estetică în Cantabria: „Mizez pe rezultate naturale și de lungă durată!”

În paralel cu munca de ani de zile în cadrul Centrului de Sănătate Polanco, în calitate de medic de familie, Lilia Vizitiu ne anunță cu bucu...