sâmbătă, 12 martie 2022

Ion Popa - trompetist și meșter faur la Santander: „Pot executa din lemn orice lucrare!”

Atunci când a stat în rând la Dumnezeu după talent, Ion Popa a primit în desagă mai multe daruri. Îndrăgostit de trompetă, sport, broderie, desen și de mirosul lemnului încă din copilărie, hânceșteanul și-a mutat rădăcinile în Cantabria și continuă să creeze adevărate opere. Deși muncește în construcții, la fel ca majoritatea basarabenilor stabiliți aici, cel mai mare vis al lemnarului Ion Popa este să își deschidă propriul atelier la Santanter, unde să angajeze alți moldoveni îndrăgostiți de aceeași artă. Povestea talentatului trompetist și lemnar, alături de secretul vigurozității sale, o aflați mai jos.


MUZICĂ - POLIȚIE - TAEKWONDO - CONSTRUCȚII
„Sunt originar din Hâncești. Cât încă eram elev, am mers și la școala muzicală, și la dansuri, și la teatru, și la desen, și la sport. Participam la toate concursurile. Absolvind școala, am ales să merg la Colegiul de Muzică ”Ștefan Neaga”, din Capitală. Adoram trompeta și am studiat acolo timp de 4 ani. După asta, prin 1994-1995 am fost profesor la Școala Muzicală ”Bujor”, din r-nul Hâncești, am văzut cum erau plătiți și respectați profesorii și am lăsat școala, mergând să muncesc la Orchestra Militară a Trupelor de Grăniceri din Chișinău. După asta am trecut la Grupa Operativă a Securității Naționale, apoi m-am angajat la Poliția din Hâncești, iar după asta am mers la muncă în Rusia. Am revenit acasă, am mai muncit timp de un an în poliția din raion, în paralel predam la secția de taekwndo, iar din 2006 am decis să vin cu traiul în Spania, pe atunci cu viză Schengen.”


DE LA ACORDEON - LA TROMPETĂ
„Primul meu instrument muzical a fost un acordeonul. Apoi a fost balalaika. Dar cel mai mult mi-au plăcut trompeta, fluierul și naiul. M-am oprit totuși la trompetă. Când eram mic, în loc de trompetă foloseam o pâlnie mare, metalică. Prima trompetă adevărată mi-a fost dăruită, a doua a fost cumpărată. La colegiu am studiat și acompaniamentul la orgă.”


MIROSUL LEMNULUI
„Tatăl meu a fost unul dintre cei mai buni lemnari din raion și multe lucrări le făcea acasă, avea toate mașinile necesare. De mic copil am văzut ce face și am adorat încă de pe la 9 ani mirosul lemnului la tăiere, șlefuire. Admiram cum tata făcea de unul singur ușile, ferestrele casei, mesele, scaunele, dulapurile. Abia mai târziu am înțeles că pot să o fac și eu, pentru că cel mai mult eram atras de muzică, pictură, teatru. Am deprins lucrul cu lemnul datorită tatălui meu. De cele mai dese ori am realizat uși, foișoare din lemn, mese în stil vechi.”


„POT CREA ORICE LUCRARE DIN LEMN, MAI PUȚIN SCULPTURI”
„Prin 2007, am început să muncesc în Cantabria în domeniul construcțiilor. Mi-am găsit cu greu un loc de muncă. Iar la lemnărie am ajuns abia prin 2012-2014. În prezent, îmbin munca de construcții cu activitatea de lemnar. Deși nu am atelierul meu, apelez la oamenii care dețin resurse tehnice și pot executa lucrările solicitate, deși mă pot dedica doar în weekend sau doar seara. Multe din lucrări le pot prelucra și acasă, manual. Pot crea orice lucrare din lemn, cu excepția sculpturii. Am creat de toate. Cel mai mare vis al meu este să dețin propriul meu atelier de prelucrare a lemnului în Santander. Vreau să muncesc cu moldoveni care dețin arta moldovenească de a munci cu lemnul.”


HANDMADE-ul - O ACTIVITATE PENTRU FEMEI ȘI BĂRBAȚI
Pasiunea pentru brodat o am de la mama, mi-a plăcut mereu. Urmăream cu drag cum broda prosoape și o copiam. Broderia nu este o activitate doar pentru femei. Mie mi-a plăcut. Ador să păstrez în casă lucrări făcute de mâna mea, nu cumpărate: de la față de pernă și până la un tablou brodat.”


CUM SĂ ARĂȚI CA UN HERCULE ÎN PRAG DE 50 DE ANI
„Fac sport de la vârsta de 6 ani, am făcut trântă, judo. Sportul nici azi nu lipsește din viața mea. Mă strădui să fiu mereu în formă, să respir aer curat, să cheltui mai puțini nervi, să gândesc pozitiv, să nu consum alcool. Acesta este secretul: sportul, nervii liniștiți și alimentația curată, ceaiurile din plante.”


 SFAT: NU CEDA NICIODATĂ!
Mi-a fost foarte greu să mă adaptez la străinătate, căci nu aveam pe nimeni aici la început. Dar cu susținerea soției, merg înainte. Mă bucur că mă sprijină, mă bucur că am prieteni care mă ajută cu ce pot. Cu toții trecem prin greu, important este să nu cedăm niciodată. Dacă ai un scop, trebuie să îl realizezi. După greu vine și ușor!”


Urmăriți prestația muzicală a dlui Ion Popa în cadrul evenimentului-spectacol
 PUTEREA FEMEII 
din 06.03.2022, minutul 10:45


Photo credit: arhiva personală, PSFotovideo

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Lilia Vizitiu, drumul la Medicină de Familie, la propriul cabinet de Medicină Estetică în Cantabria: „Mizez pe rezultate naturale și de lungă durată!”

În paralel cu munca de ani de zile în cadrul Centrului de Sănătate Polanco, în calitate de medic de familie, Lilia Vizitiu ne anunță cu bucu...