joi, 24 februarie 2022

PUTEREA FEMEII cu fotografa Irina Jalba Furtuna: „Ador să citesc pe chip ceea ce se petrece în sufletele oamenilor!”

Irina Jalba Furtuna este cartea de vizită a diasporei moldovenilor din Cantabria. Tânăra fotografă a reușit, timp de un deceniu, să se facă văzută și auzită în Spania și peste ocean datorită stilului absolut unic al portretelor sale. SUPER PUTEREA Irinei este capacitatea de a radiografia sufletul uman prin lentilele obiectivelor sale și a-l prezenta mai apoi îmbrăcat în haine de sărbătoare. Talentata basarabeancă a acceptat să vorbească despre provocările meseriei sale într-o mărturie din seria PUTEREA FEMEII.


RM - IRLANDA - SPANIA
Până să ajung în Cantabria, am locuit în Irlanda cca 4 ani. Mă acomodasem, eram ca acasă. În Spania am ajuns datorită soțului, care era stabilit aici. Eram însărcinată și aveam senzația că spaniolii trăiesc mereu în vacanță, așa că am decis să le ofer copiilor mei șansa de a crește într-o țară cu mai puține ploi și cu mai mult soare.”


CĂTĂLINA
Nu mi-am imaginat vreodată să ajung fotograf profesionist. Fotografii realizez de la 10 ani, iar arta și dragostea pentru frumos le-am avut în sânge dintotdeauna, se trage de pe linia tatălui. Am rude care sunt pictori cunoscuți în Republica Moldova. Am făcut mereu fotografie, mereu aveam un aparat de fotografiat. Dar la maturitate am început să experimentez prin a face fotografii mai diferite decât făcusem. Acum cca 10-11 ani, am început să studiez programele de editare foto, datorită cărora am reușit să retușez fotografii la care puteam doar să visez. Am studiat singură, achiziționând cursuri predate de fotografi de renume din SUA și Federația Rusă. Practicam pe autoportrete, apoi a apărut fetița mea, care are nenumărate poze încă din prima zi de viață. Aveam o cameră foto bună și reușeam să îi captez sinceritatea, inocența ochilor. Cu ea a început toată nebunia aceasta.”


RADIOGRAFIA SUFLETULUI UMAN
Mă consider un fotograf de portret, ador mimica, ochii, ador să citesc pe chip ceea ce se petrece în sufletele oamenilor. Prietenii și cunoscuții mă îndemnau să îmi fac o pagină de autor pe Facebook ca să public acolo lucrări. M-a costat mult decizia, pentru că urmăream mulți fotografi și eram foarte critică. Îmi era frică să nu par ridicolă. Dar am reușit să mă diferențiez de restul și am decis să public lucrările. Între timp mi-am luat și un aparat foto mai calitativ, obiective noi, iar fetița mea creștea. Am avut mult sprijin din partea cunoscuților de aici, pentru că nu cunoșteam suficient limba spaniolă. Visam mereu să mă deschid în fața publicului spaniol și am reușit. Nu m-am gonit niciodată după faimă, bani sau popularitate.”


4 OBIECTIVE
    „Fine Art-ul a fost un boom în lumea fotografiei, toți au început să îl aplice. Acest stil se referă la artă fină sau a retușa pozele într-o manieră deosebită. Foarte mulți critici susțin că aplic mult Photoshop în fotografie. Nu fac asta, pur și simplu cele 4 obiective cu care muncesc eu sunt dintr-o gamă profesională și se adaptează Fine Art-ului.”


 MAGIA SE ÎNTÂMPLĂ CU SUFLETELE CARE SE DESCHID
   „De multe ori văd persoane care mă atrag prin trăsăturile lor. În ultima vreme am fotografiat multe fetițe cu pistrui. Mereu am zis că perfecțiunea este plictisitoare și am văzut în persoanele diferite o frumusețe aparte. Aș spune că pot scoate în evidență acest lucru. Pentru mine contează foarte mult și atitudinea modelelor față de ceea ce fac. Unii văd în asta doar un click, alții văd artă, mult lucru și dedicație. Mulți oameni vin cu un entuziasm impresionant, iar eu simt acest lucru încă de la primul mesaj. Ador să trăiesc momentele unice alături de clienții mei. Îmi place să îi tratez cu delicatețe, să îi fac să se simtă liberi, frumoși. Iluzia de a face ceva unic se reflectă în fotografiile mele. Eu am fotografii „wow” și fotografii „normale”. Magia se face prin cel care își deschide sufletul și se lasă dus de val.”


ATELIERE ÎN UE ȘI AMERICA LATINĂ
     „Am oferit cursuri personalizate de fotografie, dar nu mi-a plăcut să deschid cufărul secretelor mele pentru fiecare, mereu am ales cu cine le făceam. Nu am făcut cursuri de grup, pentru că mă axez pe rezultate, satisfacție și nu pe haos. Am avut multe propuneri de workshop-uri în Argentina, Mexic, Costa Rica, Uruguay, Paraguay. Nu am mers, pentru că mi-a fost frică să plec în America Latină din cauza nesiguranței. Am avut și propuneri din România, dar spre regret nu am mers din cauza pandemiei. Așa că am ieșit online. Pe piață nu vreau să scot nimic, m-am închis într-un anumit fel de ceva timp din cauza că există foarte mulți impostori care pot fura, filma și vinde cursul mai departe. Nu mi-ar plăcea să o pățesc, deși am foarte multe propuneri să mă afirm. Prefer să fac fotografii pentru persoane alese, nu pentru toată lumea. Așa mă simt bine și îmi place că sunt înțeleasă.”


MATURĂ LA 12 ANI
Am devenit puternică de la 12 ani, când tata a decedat. A trebuit să iau pe umerii mei multe responsabilități. Eram sora mai mare, aveam din urmă doi frați mai mici. M-am maturizat mai repede, la 12 ani gâdeam ca un matur și munceam mult alături de mama. Mereu am visat să cresc ca și personalitate, nu mi-a plăcut să-mi cadă ceva din pod, știam că prin muncă și străduință ajungi unde vrei. M-a costat mult și străinătatea, acomodarea în două țări diferite, studierea a două limbi străine. Nu a fost ușoară integrarea mea în societate departe de casă, am avut  nevoie de multă muncă și perseverență.”

LIMITĂRILE PANDEMIEI
  „Pandemia din 2020 mi-a dat peste cap multe sesiuni foto programate și workshop-uri, evenimente. Părea a fi un an promițător, dar în numai două zile totul s-a spulberat și s-a oprit. Am ajuns în septembrie fără nimic realizat, dar am preferat să văd și latura pozitivă: am stat mult acasă, alături de familia mea. Oricum a fost greu. M-a costat mult limitarea de a ieși în natură, eu am nevoie de acest contact. Prefer contactul cu natura decât cu persoanele, în natură obțin pace, lumină, posibilitatea de a visa.”


AICI ȘI ACUM
 În prezent sunt foarte liniștită, încerc să îmi descopăr un alt stil, o altă persoană în ființa mea. Am decis că nu are rost să ne grăbim, trebuie să trăim cu plăcere tot ce primim zi de zi.”

PERSPECTIVĂ ASUPRA VIITORULUI
 
„În cazul meu, este imposibil să duc o viață lipsită de lipsuri doar din servicii foto. Niciodată nu a fost țelul meu beneficiul material. E complicat, mai ales în Spania. Pentru o viață fără lipsuri trebuie să iau foarte mulți bani pentru ședințele foto. Majoritatea fotografilor au surse suplimentare de venit. Sper ca în viitor să pot munci și asta să devină unica mea sursă de venit. Totuși, voi face mereu fotografie de dragul artei și a sufletului. O fac din dragoste. În viitor, îmi văd serviciile mai deosebite, mai personalizate, cu scopul ca rezultatul meu să fie diferit de al altor fotografi. Vreau ca oamenii să mă aleagă. Văd un viitor măreț, frumos, unic, prosper. Sunt optimistă. Sunt o persoană foarte visătoare și îndrăzneață, îmi place să ajung acolo unde îmi propun. Așa sunt Taurii, fac tot ce își pun în minte. Când vrei foarte mult ceva, ajungi la culmile dorite!”


AM NEVOIE DE O POVESTE PENTRU A ÎNFRUNTA REALITATEA
  „Am învățat foarte multe de la femeile cu care am muncit, dar am învățat și despre mine. Ador să lucrez cu femei în arta mea. Majoritatea au o sensibilitate fără limite, au foarte multă dragoste de artă. Multe dispun de foarte multă răbdare, fiindcă vin cu familia. Sunt niște ființe aparte. Pentru mine femeia este tot. Am descoperit multe femei puternice, talentate, iar după acele ședințe prindeam aripi, îmi doream să zbor. Îmi place să văd zâmbetul de pe fețele lor, asta mă face fericită. Puterea și povestea - de asta avem nevoie pentru a trece cu perseverență peste obstacole. Avem nevoie mereu de nebunie, de vis, de poveste pentru a merge înainte.”

MAMA - SURSĂ DE CURAJ ȘI ADMIRAȚIE
 Da, mama mea este o super femeie, de la ea am învățat ce este puterea. Ea a avut o viață complicată, a rămas singură la 35 de ani cu 3 copii mici. A trebuit să muncească mult. Nu știu de unde a luat atâta răbdare și forță de a înfrunta surprizele vieții. Și azi mama duce dorul tatei. Poartă inelul de căsătorie. Pentru mine, este o sursă de admirație. Chiar dacă e greu, mergi înainte, viața continuă și merită a fi trăită, căci e numai una!”
DEFINIȚIA PUTERII
  „O femeie devine puternică și curajoasă din momentul în care devine mamă, este natural. A fi mamă, a fi soție, fiică, soră, femeie - asta înseamnă putere - să faci multe lucruri odată și să le faci bine!


Adresăm mulțumiri eroinei din mărturia de azi pentru perseverență și curajul de a vorbi despre PUTEREA FEMEII

Photo credit: Irina Jalba Furtuna, arhiva personală

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Lilia Vizitiu, drumul la Medicină de Familie, la propriul cabinet de Medicină Estetică în Cantabria: „Mizez pe rezultate naturale și de lungă durată!”

În paralel cu munca de ani de zile în cadrul Centrului de Sănătate Polanco, în calitate de medic de familie, Lilia Vizitiu ne anunță cu bucu...